14 August 2018

Skincare Review #24 : Safi Pelembap Muka Sari Pokok Lidah Buaya dan Habbatus Sauda

Bismillahirahmanirahim
Assalamualaikum wbt

Hai! Macam biasa lah kalau ada entri baru mesti pasal product review. Ahaha! Disebabkan aku dah takde apa nak cerita pasal diri sendiri so aku review produk je untuk korang. Okay! ✌

Safi Pelembap Muka 
Sari Pokok Lidah Buaya dan Habbatus Sauda

(Safi Moisturiser)

Harga: RM6
Aku beli dekat Guardian masa ada discount. Kalau tak harga dia dalam RM8+ tak silap. So, bila kau jumpa moisturiser yang murah pastu bawah RM10 pulak tu apa kau buat? Hahaha
Belilah oi! 😂

[Description on website]
•Refreshes and lightens skin.
•Restores skin's natural moisture.
•Protects skin with nutrients and antibacterial properties.

Skin becomes healthier, softer and radiant

Brand Safi ni aku dah try banyak jugak lah barang dia and mostly semua okay je dengan kulit aku. Moisturiser pertama yang aku pakai dulu pun brand ni jugak. Tapi sekarang dah takde rasanya sebab tak nampak pun dekat mana-mana. Aku ada buat review dulu. [klik sini untuk baca]

Pastu disebabkan gel moisturiser tu dah tak keluar lagi so aku pun try banyak jugak lah moisturiser yang ada dekat drugstore itu. Nak tahu moisturiser apa yang aku dah pernah try tu korang boleh scroll bawah-bawah okay.

Okay sekarang nak masuk part reviewing pulak. Dah banyak melalut atas tu.

Moisturiser ni ada banyak color (?) hijau, biru dengan purple. Aku pilih hijau sebab aku pakai toner dengan beauty cream warna hijau. Hahaha. Range yang warna purple aku tak suka sangat sebab bau dia kuat. Bau manggis pastu hidung aku tak suka. So, sebabtu aku pilih warna hijau.

Masa memula beli tengok texture dia bukan macam moisturiser biasa tau. Bukan cream atau gel. Tapi dia more to pudding texture. Bila kita ambil sikit pastu apply dekat muka dia ringan je tapi bukan watery tau. Dia macam pudding pastu bila dah dekat kulit dia macam melt gitu. Hah aku pun taktau nak explain macam mana tang texture dia ni. Tapi serius lain daripada yang lain.

Pastu bau dia pun okay je. Tak kuat sangat pun. Just nice lah. Moisturiser ni cepat menyerap dekat kulit tau so tak rasa greasy ke apa lepastu. Senang cerita moisturiser ni very light on skin dan sesuai untuk untuk oily/combination skin macam aku ni. 

Aku dah pakai dalam 2 bulan jugak moisturiser ni. Tapi macam tak luak pun aku tengok hahahaha. Mungkin aku pakai sikit-sikit kot. Kekadang tu kalau aku rasa first layer macam tak cukup je aku tambah lagi satu layer. Hah gitu! Selama dah pakai 2 bulan ni aku takde rasa apa-apa yang berbeza dekat kulit. Cuma apa yang aku nampak kulit rasa okay je. Takde naik rashes/tiny bump/acne ke apa. Kulit rasa lembut gitu je. Jerawat still naik kekadang sebab aku tak jaga makan. 😂😂

Overall, moisturiser okay je bagi aku. Yang paling penting sangat murah uols. Tak sampai RM10 dan banyak gila macam tak luak aku pakai. Pastu senang nak cari. Sesuai untuk kulit berminyak sebab dia jenis pudding moisturiser. Hihi

Recommended or Not?
Yes!

Would you repurchase this?
Taktau lagi sebab aku tengah dalam mood nak mencuba moisturiser yang affordable dekat drugstore.

How many stars would you give?
3 out of 5 stars. 🌟🌟🌟

P/s : All products reviewed by me are not sponsored. I bought with my own money. What works for me might not work for you and vice-versa. Thank you. 💟


Sekian.
Assalamualaikum.
(1:22 petang)


❤ Maaf atas penggunaan 'aku' kepada yang lebih tua. *peace* ❤

30 comments:

  1. Pelembap ni mmg bagus sbb ia mengecutkan jerawat,menghilangkan parut2 jerawat, menegangkan kulit...kulit jd licin tanpa sebarang mslh kulit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan sis ~

      Ni antara moisturiser favourite kita jugak. Salah satu sebab ialah senang nak cari & harga sangat berpatutan. :)

      Delete
    2. Sis nak tanya, if saya pakai cleanser safi yang manggis tapi moisturizer dia saya pakai yang aloe vera tu ok kan?? atau saya kena pakai moisturizer yang manggis juga :)

      Delete
  2. Actually.. First time saye jumpe krim pelembab murah gile... Saye ingat ni krim kecantikan.. Rupe²nye krim pelembab

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.

      Kan ~ Jenama Safi antara produk termurah dan kualiti pun okay yang ada dekat drugstore.

      Kalau sesiapa yang nak ada complete skincare tapi bajet tak tinggi tu sesuai sangat try jenama Safi. Dia pun ada banyak range jugak kan.

      Delete
  3. hi sorry. nak tnya, krim pelembab ni sesuai ke untuk kulit kering?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.

      Macam yang kita kata dalam post tu, moisturiser ni sangat light dekat kulit. Kalau kulit oily/combination pun kena pakai dalam 2-3 layers baru dapat rasa dia punya kesan.

      So, untuk kulit kering kita tak sarankan sebab dia tak bagi cukup moisture dekat kulit. Awak boleh try Jenama Rosken tak pun Cosmoderm (kuning) untuk kulit kering okay. Harga dia pun affordable.

      Harap ini membantu :)

      Delete
  4. Hi nk tnye moisturiser ni sesuai tak dgn kulit sensitif?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa sesuai. Tapi dia depend jugak dekat kulit awak. Kena check ingredient dulu takut ada bahan yang tak sesuai dengan kulit awak.

      Dekat drugstore selalunya ada tester. Awak boleh test dulu okayy :)

      Delete
  5. Lepas pakai pelembap boleh ker pakai krim? Aku atau cane?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Krim apa yang awak nak pakai tu? Krim pelindung suria (sunscreen) ke?
      Ke krim kecantikan safi?

      Lepas moisturiser kena pakai sunscreen dulu, ni kalau pagi okay. Lepas sunscreen haa pakai lah apa-apa awak nak pakai.

      Kalau malam pulak, lepas pakai moisturiser boleh pakai sleeping mask ke apa. Terpulang dekat awak :)

      Delete
  6. Nak tanya untuk remaja 13 tahun ke atas sesuai tak kalau pakai pencuci muka mentimun dan habbattus sauda tu,maaf lari topik🙌

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.

      Boleh je. Sebab kita pun start pakai cleanser semua umur 13 tahun. Sebab sekolah kan berpeluh kan. So, kena cuci muka bersih bersih so kulit tak naik jerawat.

      Tapi ikut kulit jugak tau. Kalau kulit awak normal-oily boleh je pakai Safi ni. Kalau kulit sensitif yg susah sikit sebab kena tahu ingredient yang sesuai.

      Kalau kulit awak okay, boleh je teruskan. Kita cadangkan awak pakai set trial untuk beginner. Bila dah start pakai skincare, make sure awak pakai sunscreen jugak okay :)

      Delete
  7. Hi.

    Moisturiser tu pelembap sis. Yang krim kecantikan tu dia macam foundation gitu lah. Apa yang wajib sekarang adalah pakai moisturiser. Krim kecantikan tu boleh je nak pakai tapi make sure lepas moisturiser okay. Dan pakai waktu pagi je. Malam jangan pakai tau krim kecantikan tu takut clog pore nanti.

    Harap ni membantu :)

    ReplyDelete
  8. Kalau maslah kulit kusam sesuai x dg krim pelembap safi ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.

      Kalau kulit kusam cari serum/moisturiser yang ada niacinamide/arbutin untuk brightening.

      Delete
  9. untuk normal skin sesuai tak guna safi yang ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.

      Kulit normal sesuai semua product. Tak banyak songeh sangat.

      Awak boleh je try moisturiser ni sebab murah dan senang nak cari. Kualiti pun not bad. :)

      Delete
  10. Hi! saya dh cube dh yg ni.. Terima kasih sebab review produk ni sbb mula ii tu takot je nak try guna..Lps dh pakai, kulit lembut je bila pakai. Pastu dia cpt menyerap. bestt.. terima kasihh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.

      Yeay! Best kan moisturiser ni. Glad your skin okay with it. Walaupun murah tapi tak mnegecewakan kan effect dia.

      Boleh jadi geng Safi dengan I :)

      Delete
  11. kita pon dah guna safi ni dari zmn skolah smpai dh 20an...mmg bagus...jrawat pom kecut...

    ReplyDelete
  12. Hai kak nak tanya,sampai sekrang ke kak still pakai moisturizer safi yang ini,ke akak ada moisturizer lain yg favourite utk combination skin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai!

      Sekarang tak pakai dah sebab tengah cuba banyak lagi moisturiser lain. Untuk combi skin bagi saya paling best IUNIK punya moisturiser centella apa tah lupa pulak. Paling best! Boleh cari dekat Lazada/Shopee okie. :)

      Delete
  13. moisturizer ni non comedogenic ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dekat packaging dia takde mention non-comedogenic pun. Tapi saya dah pakai agak lama juga moisturiser ni dan dia tak clog pore pun. Sangat light on skin. Awak boleh try okie :)

      Delete
  14. Hi nak tnya..yg ni sesuai untuk siang dan malam ke ?

    ReplyDelete
  15. Hai nk tnya,moistrizer hnya pkai pgi dengan malam ja kan?

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum moisturizer safi ni sesuai pakai malam ke?

    ReplyDelete

Your comments will be highly appreciated ^^

COPYRIGHT @ AFRAH FIADMUI. PENJENAYAH COPYCAT TIDAK DIBENARKAN BERADA DIKAWASAN INI !