23 November 2017

Daily Makeup to School (Trainee Teacher)

Bismillahirahmanirahim
Assalamualaikum wbt

Seperti yang dijanji pada last entri, kali ni nak share sikit produk yang aku pakai masa practicum. Disebabkan aku ni jenis kuat berpeluh plus ajar Tahun 1. Kena kejar budak tarik masuk kelas dan sebagainya. Lupa, aku ajar PJ Tahun 3 jugak. Aku tak berani nak makeup heavy sangat. Kang ada yang menangis air mata hitam pulak ahahahha. 

Okay. Let's begin!⛄
Atas ni semua barang yang aku guna setiap hari untuk ke sekolah. Tak termasuk toner dengan moisturiser. Tapi aku akan cerita jugak pasal toner dengan moisturiser okay.

Macam biasa lah kan bangun pagi cuci muka berus gigi (perluke cerita pasal ni aha)

Untuk cuci muka aku guna Nano White Fresh Cleanser tapi lepas tu tukar ke Sendayu Tinggi Acne Wash tak silap. Malas nak gi bilik air tengok. Ahaha. Aku tukar sebab cleanser NW tu keringkan kulit muka. So, tak best ! Toner aku guna Mustika Ratu yang lime punya sebab oily skin. Dan sekarang baru aku tau yang kulit aku sebenarnya jenis combination. Oily and dry at the same time. Lepas cuci muka, pakai gentle scrub st.ives yang green tea punya. Serius best ! Beza bila aku pakai scrub dengan tak scrub muka ialah muka aku cepat berminyak kalau tak scrub pagi tu. Kalau scrub pulak muka tak cepat berminyak dengan makeup stay lama. 

Hah senang sikit korang nak faham kan. 
Kalau tak faham jugak taktau lah nak buat macam mana lagi 😜
Nanti aku buat review satu-satu ye.

Untuk moisturiser pulak.
Aku guna ni lepas toner. Walaupun sleeping essence. Ahaha
Tapi yang ni best sebab tak berminyak. I likeeeeee ~
Tapi dah habis huhu

Okay. Sekarang kita start bab makeup yang betul-betul punya.

Aloe vera as moisturiser too.
Sebab kulit kekadang berminyak kekadang kering, aku kena guna banyak moisturiser. Kulit tepi hidung selalu kering bila nak sapu bb cream ke foundation ke nampak tak cantik sebab  nampak flaky.
Bila sapu aloe vera ni nampak smooth sikit. Takde lah nampak flaky gituuuu. For those who is having  the same problem, you guys should try this 💓

Tea Tree Oil for acne.
Aku sapu ni dekat tempat jerawat je. So, rasa berangin je. Hihi
Best sebab boleh surutkan jerawat.

Vaseline and Maybelline Baby Skin for primer
Vaseline aku sapu dekat bibir. So, bila pakai lipstick tak nampak lah flaky ke chap ke ape kann.
Baby Skin pulak kat muka. Untuk cover pores dan senang sapu bb cream.

Lepas dah prep muka, kita dap kan bb cream pulak. BB cushion ni best gila sebab murah dan sejuk.
Coverage dia light to medium. Sebab aku tak suka jenis full coverage sangat. Nampak fake gitu. Aha. Takpe lain orang, lain pendapat kan. So, itu pendapat aku lah. 
Ni bb cushion kedua tau. First punya dah habis ~

Lepas tu tepek concealer sikit dekat jerawat yang merah-merah dengan bawah mata sikit supaya nampak hidup sikit cikgu dipagi hari. Ahahaha
Dap dengan sponge for smooth look. Masalahnya, smooth keeee ? Aha 😆

Base makeup dah. Lepas tu bedak pulak bagi set semua bb cream dengan concealer tadi.
Takde lah nampak shining sangat muka kan. Dann, pagi-pagi takde masa nak bake.
So, brush gitu-gitu je compact powder kat muka.

Step terakhir kat muka. Blusherrrrr !
Aku guna Silkygirl Moisture Boost Lipcolor Balm code 09 Blush sebagai blusher. Kena sangat nama dengan step ni aha. Buat garisan sikit kat pipi pastu dap guna sponge. Tapi selalu guna jari sebab lagi nampak cantik gituuu. Aku banyak blusher yang jenis powder tapi yang ni lagi menarik perhatian sikit nak pakai. Sebab dia stay lama kat pipi. Yang powder punya pukul 9 dah hilang sebab berpeluh.
So, this one is the best !

Untuk kening aku guna yang ni.
Aku dah review produk kening so korang yang belum baca tu boleh cari lah kat bawah-bawah. Hehe
Yang Naked 2 tu kawan kasi sebab dia tak pakai. Dan aku pakai best ! Sebab warna coklat cantik, brush okay tak keras kejung. Pencil tak permanent sangat but it's okay. Dalam banyak-banyak tempat kat muka aku kening paling tahan sampai balik aha 😂😂😂

Untuk bibir pulak
Aku guna IN2IT gel tint untuk base. Lepas tu baru guna lipstick Wet n Wild beli kat Sasa.
Lipstick ni best sebab dia sheer dan warna tahan kat bibir. Aku suka matte tapi kalau gi sekolah aku memang tak pakai yang matte sebab matte buat bibir aku kering dan cepat hilang. Maksudnya tak long lasting gitu. Tapi lipstick ni aku banyak tukar-tukar. Kekadang aku pakai  MAC kekadang pakai Silkygirl. So, tengok mood jugak lah sebenarnya. Aha

This one. Tapi yang ni limited edition. Dah takde dah.
AKu pakai code Sin. ya Tohannn warna cantik gilaa. Nampak natural gituuuu.

Last.....step.....
Last but not least, eyelash curler. Bagi lentik sikit bulu mata ituwww.
Ahahahaha. Tapi tak pakai mascara punn. Just nak bagi lentik je. 
Sebab macam yang aku bagitau kat atas, aku kerja kejar budak masuk kelas dan ajar PJ.
So, aku taknak menanggung risiko kena panggil black metal pulak nanti dengan budak-budak ahahhaa.
No eyeshadow ! No eyeliner ! No mascara ! The three big NO in school. Aahahha
(for me je lah)

Tapi kalau korang jenis tak kuat berpeluh, lari satu padang muka steady makeup terletak, pakai lah mana yang korang nak. okayyy.

Nampak tak muka makeup iols ? Aha 😂😂😂


Sekian.
Assalamualaikum.
(5:02 petang)

❤ Maaf atas penggunaan 'aku' kepada yang lebih tua. *peace* ❤

No comments:

Post a Comment

Your comments will be highly appreciated ^^

COPYRIGHT @ AFRAH FIADMUI. PENJENAYAH COPYCAT TIDAK DIBENARKAN BERADA DIKAWASAN INI !