15 October 2015

Afrah Masak #10 : Choc Pretzel

Bismillahirahmanirahim
Assalamualaikum wbt 

Hai. Kali ni nak share cara buat pretzel yang comel-comel tu. Selalu nampak dekat instagram orang jual dalam balang kecik comel je kan. Sebenarnya aku buat ni tahun lepas hahahahha (cerita dah basi) untuk jualan hari koperasi dekat sekolah. 

Credit to: Foodepix.com


Ok. bahan-bahan yang diperlukan ialah :

1. Mini Pretzel (dah siap ada garam tuu ) 
Dekat supermarket tak sure ada ke tak, sebab aku beli kat kedai bahan kek. Jenama SNYDER'S. Harga tak ingat berapa. Hahahahah. Rasanya tak sampai RM15.


2. Coklat masakan
 Aku beli satu je. Kalau korang nak buat warna warni pun boleh. Ikut korang lah ye.


Cara nak hasilkan mini pretzel celup coklat ni ialah:
  1. Cairkan coklat masakan menggunakan kaedah yang korang tahu.
  2. Celupkan separuh pretzel ke dalam coklat yang cair tu (nak celup full pun boleh. takde hal bro memang takde hal bro!)
  3. Sejukkan pretzel dalam peti ais untuk pastikan coklat keras sempurna
Hah gitu je. Senang ya ampun ! Kalau rajin boleh tambah kekacang hancur sikit. 


Ni mini pretzel yang aku cuba-cuba buat untuk makan. Lepas tu baru buat cecantik untuk dijual kepada budak-budak sekolah aku. Peh laku weh. 2-3 muka yang sama beli. Hahaha. Aku jual satu plastik comel yang mengandungi 5 mini pretzel dengan harga RM1. Murah tak ?! Hahahaha. Alhamdulillah. 

Korang boleh try okay ?
SELAMAT MENCUBA !!

Sekian.
Assalamualaikum.
(9:06 malam)

❤ Maaf atas penggunaan 'aku' kepada yang lebih tua. *peace* ❤

COPYRIGHT @ AFRAH FIADMUI. PENJENAYAH COPYCAT TIDAK DIBENARKAN BERADA DIKAWASAN INI !